JEDNOSTKA RATOWNICZO - GAŚNICZA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ NR 10 PRZY UL. CZARODZIEJA 19, WARSZAWA

Pracownia architektury A1 2004 r.
architekci: Paweł Łuszcz, Ewa Tatara, Monika Karpińska, Dorota Kulma
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza PSP Nr 10 w Warszawie
ul. Czarodzieja 19, Warszawa-Białołęka
I nagroda w konkursie zorganizowanym przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej
Realizacja: 2008
Inwestor: Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie
Wykonawca: Atlantis Construction Sp. z o.o. Warszawa
Powierzchnia całkowita: 2059 m2.

Projekt koncepcyjny strażnicy sporządzono w oparciu o dane wyjściowe zamieszczone przez Organizatora w warunkach konkursowych. Starano się zapewnić spełnienie programu w zgodzie z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi oraz wzbogacić o niezbędne elementy nie ujęte w programie. Przy projektowaniu nie przekroczono podanych w programie powierzchni funkcjonalnych, dodając jednakże komunikację poziomą i pionową oraz inne powierzchnie nie ujęte w programie (np. szatnię wraz z zespołem sanitarnym, myjnię węży, sanitariaty itp.). Autorom przyświecała idea bardzo czytelnego rozwiązania funkcjonalnego obiektu, tak aby maksymalnie ułatwić budowę przy zachowaniu odpowiednich walorów estetycznych oraz zapewnić bezproblemową eksploatację budynku. Stąd też obiekt podzielono na dwie części – halę garażowo-naprawczą w konstrukcji szkieletowej oraz trzykondygnacyjny budynek biurowo-administracyjny wykonany w konstrukcji tradycyjnej. Kształtując bryłę budynku i dobierając materiały wykończeniowe starano się uczynić z niego element charakterystyczny i podkreślający rangę oraz funkcję obiektu.

URBANISTYKA
Obiekt usytuowano w obrębie działki tak, aby w maksymalnym stopniu wykorzystać teren nie pozbawiając go istniejącej urządzonej zieleni. Zdecydowano o zlokalizowaniu budynku administracyjnego w sąsiedztwie budynków znajdujących się w ostrej granicy na sąsiedniej działce, wykorzystując nowelizację prawa budowlanego umożliwiającą takie usytuowanie budynku. Stąd też w pasie czterech metrów od parterowych budynków sąsiednich przewidziano parterową podpiwniczoną część obiektu mieszczącą zaplecze szatniowo-sanitarne załogi strażnicy. Przylega do niej trzykondygnacyjna, podpiwniczona część obiektu, której pomieszczenia wymagają oświetlenia naturalnego. W północno – wschodniej części działki zlokalizowano halę garażowo-warsztatową. W głębi działki urządzono obszerny plac manewrowy dla wozów gaśniczych i specjalnych. Przed halą od strony ul. Kabrioletu zlokalizowano plac umożliwiający postój samochodów jadących na akcję. Od strony ul. Czarodzieja zlokalizowano wjazd na teren Strażnicy dla pojazdów powracających za akcji oraz dla pracowników. W południowym narożniku działki przewidziano wieżę pod maszt radiowy, we wnętrzu której zaproponowano suszarnię dla węży. Od strony ul. Czarodzieja oraz w narożniku ulic zachowano istniejącą zieleń niską i wysoką przewidując pielęgnację istniejącego drzewostanu.

FUNKCJA
Obiekt posiada czytelny schemat funkcjonalny. Wejście główne przewidziano od strony ul. Kabrioletu. Jest ono wyniesione ok. 50 cm ponad otaczający teren, dostępność dla osób niepełnosprawnych zapewnia pochylnia. W hallu głównym zlokalizowano punkt informacyjny oficera dyżurnego oraz wejście do Punktu Alarmowego wyposażonego w aneks jadalny . Punkt Alarmowy posiada wgląd na halę garażową oraz dzięki łukowej oszklonej ścianie kurtynowej umożliwia dogodną obserwację placu wyjazdowego i ul. Kabrioletu. Hall główny jest parterowy i posiada przeszklony dach wykonany w konstrucji aluminiowej, który płynnie przechodzi w szklane zadaszenie nad wejściem. Z hallu dostępna jest klatka schodowa oraz winda osobowo-towarowa. W sąsiedztwie wejścia do hali garażowej znajduje się zespół szatniowy dla personelu ratowniczego (trzy odrębne szatnie po 20 szafek na odzież wierzchnią i roboczą), wyposażony w zgodny z programem zespół sanitarny obejmujący umywalnię, toaletę i natryskownię, posiadający oświetlenie naturalne za pośrednictwem świetlików dachowych. W sąsiedztwie zespołu szatniowego zlokalizowano pralnie z suszarnią oraz wyjście na teren placu manewrowego . Znajduje się tam również klatka schodowa zapewniająca ewakuację z wyższych kondygnacji. W sąsiedztwie windy i klatki schodowej zlokalizowano halę garażową na osiem stanowisk o wysokości do spodu konstrukcji 5,5 m . Dostęp do niej zapewnia także ześlizg prowadzący bezpośrednio do hali z korytarza przy sypialniach personelu ratowniczego . Bezpośrednio przy wejściu do hali garażowej przewidziano trzy boksy wieszakowe otwarte do hali i zamykane przegrodami siatkowymi . Wewnątrz hali garażowej wydzielono stanowisko do obsługi pojazdów po akcji oraz stanowisko naprawcze z warsztatem , magazynem i zespołem sanitarnym . Także w parterze , jako dostępne z placu manewrowego zlokalizowano pomieszczenia: śmietnik , zrzut węży prowadzący do znajdującej się w piwnicy myjni węży , magazyn materiałów pędnych wydzielony od pozostałych pomieszczeń pełnymi , żelbetowymi ścianami . Na pierwszym piętrze zlokalizowano sekretariat wraz z gabinetami dowódcy i zastępcy , pokój kwatermistrza z kasą oraz sześć trzyosobowych sypialni załogi z węzłami sanitarnymi . Pomieszczenia dowódców zyskują reprezentacyjny charakter dzięki umieszczeniu ich w najbardziej atrakcyjnym fragmencie budynku , za oszkloną elewacją . Załoga może dostać się do hali garażowej windą , klatkami schodowymi lub bezpośrednio ześlizgiem zamykanym dla bezpieczeństwa drzwiami rozsuwanymi automatycznie . Na drugim piętrze przewidziano salę wykładową dla 40 osób oraz zaplecze gastronomiczno – wypoczynkowe załogi , a także trzy pokoje gościnne wyposażone we własne węzły sanitarne . W piwnicach znajdują się pomieszczenia pomocnicze i magazyny , siłownia z zapleczem sanitarnym posiadająca oświetlenie naturalne oknami otwartymi do studzienki doświetlającej. Zlokalizowano tu także myjnię dla węży połączoną z wieżą , w której przewiduje się suszarnię węży wciąganych do góry po umyciu . Wewnątrz wieży znajdują się pomosty ażurowe połączone drabinkami stalowymi przeznaczone do konserwacji oraz zapewniające dostęp do masztu radiowego zamocowanego do żelbetowej konstrukcji wieży . Przewiduje się także wykorzystanie południowej ściany wieży jako ścianki wspinaczkowej do ćwiczeń.

ETAPOWANIE
Zgodnie z wymaganiami warunków konkursowych przewidziano etapowanie realizacji obiektu w taki sposób , aby zapewnić płynne przejęcie funkcji przez nową Strażnicę . Zdecydowano się podzielić realizacje na dwa etapy:
1. Etap
W pierwszym etapie przewiduje się realizację całego budynku koszarowo-administracyjnego oraz część hali garażowej obejmującą 8 stanowisk postojowych dla pojazdów gaśniczych i specjalnych . W obrębie hali proponuje się w tym etapie zorganizowanie tymczasowego stanowiska naprawczego oraz tymczasowego stanowiska mycia pojazdów . Przy realizacji pierwszego etapu istniejący budynek strażnicy pozostanie nienaruszony i będzie mógł działać w dotychczasowym zakresie.
2. Etap
W drugim etapie , który nastąpi po wyburzeniu istniejącej obecnie Strażnicy przewiduje się realizację pozostałej części hali , w której zlokalizowano stanowisko obsługi pojazdów po akcji oraz stanowisko napraw wraz z warsztatem , magazynem i zapleczem sanitarnym . Powyższy sposób etapowania umożliwia budowę nowej Strażnicy bez potrzeby ingerencji w jakimkolwiek zakresie w istniejący budynek do czasu przejęcia jego funkcji przez nowobudowany obiekt . Powstała w pierwszym etapie część obiektu umożliwi działanie Strażnicy w pełnym zakresie do czasu powstania drugiego etapu.

ROZWIĄZANIA MATERIAŁOWE

Konstrukcja.
1. Zespół koszarowo-administracyjny. Budynek w konstrukcji tradycyjnej murowanej z cegły pełnej , ze ścianami osłonowymi z ceramiki poryzowanej docieplonej styropianem . Stropy i wieńce stropowe monolityczne żelbetowe . Fundamenty bezpośrednie , żelbetowe monolityczne , ściany fundamentowe i ściany piwnic żelbetowe monolityczne .Budynek kryty stropodachem wentylowanym z płyt korytkowych zamkniętych ocieplnonym wełną mineralną . Klatki schodowe i szyb windowy żelbetowe , monolityczne . Ściany działowe murowane z cegły zdirawki .
2. Hala garażowa . Hala garażowa w konstrukcji szkieletowej , stalowe słupy nośne oraz stalowe dźwigary kratownicowe o rozpiętości 27 m, stopy fundamentowe żelbetowe . Konstrukcja nośna obudowana murowanymi ścianami osłonowymi na własnych fundamentach . Pokrycie hali stanowi lekki stropodach na blasze trapezowej pokrytej wełną mineralna i papą termozgrzewalną .

Wykończenie .
Wykończenie wewnętrzne . Hall główny wykończony płytami gresu szlifowanego , strop stanowią panele szklane na konstrukcji stalowej . W korytarzach wykończenie ścian okładziną zmywalną . Tynki wewnętrzne gipsowe kategorii IV malowane farbami emulsyjnymi . Podłogi w komunikacji z gresu o podwyższonej ścieralności . Pomieszczenia sanitarne wykładane glazurą do wysokości 2 m . W pomieszczeniach sypialni obiektowa wykładzina PCV. W hali proponuje się posadzkę bezspoinową , kwarcytową .
Wykończenie zewnętrzne. Ściany pierwszego etapu oraz wieża tynkowane tynkami typu „Dryvit” o strukturze drobnoziarnistej , ściany drugiego etapu oraz fragmenty ścian w obrębie zespołu wejścia głównego okładane ceramicznymi płytami elewacyjnymi. W obrębie zespołu wejściowego ściana kurtynowa w konstrukcji aluminiowej . W konstrukcji aluminiowej szklany dach nad hallem głównym . Pozostała stolarka PCV . Daszek nad bramami wjazdowymi do hali pokryty płytami „Alucobond” w kolorze oksydowanego aluminium na stalowym stelażu.
Wyposażenie instalacyjne . Budynek zostanie wyposażony w instalacje: - wody zimnej i ciepłej użytkowej - kanalizacyjną - centralnego ogrzewania - elektryczną - wentylację mechaniczną hali garażowej wraz z zapleczem warsztatowym - wentylację mechaniczną sali wykładowej oraz siłowni i szatni personelu ratowniczego wraz z zapleczem sanitarnym , pralnia i suszarnią - instalacje telekomunikacyjne i sieć komputerowa

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BILANS TERENU
POWIERZCHNIA TERENU 3318 M2
POWIERZCHNIA ZABUDOWY 1455.7 M2
POWIERZCHNIA PARKINGÓW ( 20 STANOWISK ) 230 M2
POWIERZCHNIA PLACÓW MANEWROWEGO I WYJAZDOWEGO 907.5 M2
POWIERZCHNIA CHODNIKÓW 167 M2
POWIERZCHNIA ZIELENI 557.8 M2

POWIERZCHNIA UŻYTKOWA
I ETAP
PIWNICE 362 M2
PARTER 1060.3 M2
I PIĘTRO 286.9 M2
II PIĘTRO 267.6 M2
RAZEM I ETAP 1954 M2
II ETAP
PARTER 298.2 M2
RAZEM II ETAP 298.2 M2
RAZEM ETAP I + ETAP II 2252.2 M2

POWIERZCHNIA POMIESZCZEŃ UJĘTYCH W PROGRAMIE KONKURSU WG PROJEKTU – 1387.1 M2

KUBATURA
I ETAP 10204.3 M3
II ETAP 2286.7 M3
ŁĄCZNIE 12491 M3