FILHARMONIA SZCZECIŃSKA - WYRÓŻNIENIE W KONKURSIE

Pracownia architektury A4 2007 r.
architekci: Daniel Frąc, Paweł Gumuła, Emma Roskowińska, Maciej Kowalczyk, Michał Tatjewski, Ewa Tatara


budynek
żeglując w przestworzach muzyki, ukołysani jej powiewem
Nowy gmach filharmonii to ucieleśnienie dźwięku, zarówno aktu jego narodzin jak i wybrzmiewania, to okręt przenoszący melomanów w bezkresy muzyki.

elewacje
struny poruszone wiatrem
Wertykalna, falująca elewacja to miękkość i płynność powstawania dźwięku, odnosząca się z szacunkiem do gotyckiego sąsiedztwa. Odchylone, metalicznie połyskujące struny-kolumny, gotowe do brzmienia, zapraszają do wnętrza: za chwilę popłyniemy na falach muzyki. Nocą spomiędzy kolumnady wydobywa się świetlista, bursztynowo-miedziana toń, emanując swą niezwykłością, swym ciepłem, zwłaszcza w chłodne pochmurne wieczory.

foyer
spotkanie z muzyką
Wzniosłość i powaga stają się udziałem wszystkich, którzy zechcą wkroczyć w ten świat muzyki i sztuki. Foyer- bogate i rozedrgane sączącym się szczelinami do wnętrza słońcem, z zawieszonymi w przestrzeni pokładami kuluarów i schodami jest przedsmakiem tego, kto czeka nas w sali.

wnętrze
żagle wypełnione wiatrem muzyki
Połyskujące w słońcu dźwięku, białe żagle sali wprowadzają słuchacza w błogi stan żeglowania w przestworzach muzyki i sprzyjają kontemplowaniu muzyki, niczym podróż na otwartym morzu nieskończoności.

kontekst
miejska pierzeja
Gmach filharmonii wpisuje się w tkankę miasta poprzez konsekwentne utrzymanie linii zabudowy, a posiadając zasadę budynku o trzech frontowych elewacjach staje się atrakcyjnym obiektem widzianym z placów Solidarności i Hołdu Pruskiego oraz dla ludzi odpoczywających w parku.

elewacje
kolumnada strun
Elewacje budynku filharmonii to owinięte miedzianym, bogato fakturowanym i błyszczącym płaszczem kolumny. Płynne, rzeźbiarskie formowanie kolumnady to stwarzanie napięć plastycznych, których celem jest wyrazistość bryły. Kolumny zwężają się w miejscach ważnych: w rejonie wejść, foyer, kawiarni i kuluarów, wpuszczając tym samym więcej światła dziennego i zapraszając do wnętrza. Filary zmieniają swą geometrię w trzech płaszczyznach, stając się jednocześnie wiodącym wątkiem przestrzennym foyer.

foyer
pozytyw - negatyw
Tak jak kształtowanie elewacji: przezierność - nieprzezierność, tak kształtowane jest wnętrze foyer: jasno - ciemno. Patrząc w górę widzimy jasne podniebienia foyer, schodów. Z góry widok jest intrygująco inny - patrząc w dół widzimy ciemne płaszczyzny kamiennych, polerowanych, podłóg na tle ścian fakturowanych pionowymi prążkami wykonanymi w gipsie.

wnętrze
połysk - mat
Podobna zasada kontrastowości charakteryzuje wnętrze sali. Wypukłe drewniane żagle- ustroje akustyczne pokryte białą farbą akustyczną z efektem politury oraz połyskliwe płaszczyzny z lekkim efektem refleksu nadają przestrzeni głębi. Gładkość powierzchni żagli podkreśla dodatkowo podłoga- pokład z matowych dębowych desek okrętówek.