REGIONALNE CENTRUM INNOWACYJNEJ ADMINISTRACJI W KOŁOBRZEGU - PROJEKT KONKURSOWY

Pracownia architektury A1 2012 r.

URBANISTYKA

Zakres opracowania w pierwszym etapie konkursu obejmuje także kwartały przyległe do działek 239 i 240. Proponujemy w nich uzupełnienie zabudowy w formie zbliżonej do dawnej zabudowy śródmiejskiej. W kwartale wyznaczonym przez ulice Armii Krajowej , Dubois i Katedralną uzupełniono zabudowę o ciąg budynków  wysokości czterech kondygnacji. Od strony ul. Katedralnej i Dubois  zabudowę obniżono do trzech kondygnacji. Obniżenie fragmentu pierzei i pozostawienie zieleni podyktowane zostało sąsiedztwem niskich dwu-trzykondygnacyjnych kamienic znajdujących się po północno-zachodniej stronie ul. Dubois. Dobudowany fragment czterokondygnacyjnej pierzei ul. Katedralnej stanowi oparcie widokowe dla uczytelnienia Skweru Miast Partnerskich.
W kwartale znajdującym się pomiędzy ulicami Dubois , Ratuszową i Giełdową odtworzono pierzeję ul. Ratuszowej.
W kwartale zabudowy sąsiadującym z Bazyliką zdecydowano się na likwidację istniejącego budynku supermarketu i odtworzenie zabudowy w formie kamienic odpowiadających gabarytami budynkom znajdującym się w sąsiedztwie. Pierzeję ul. Katedralnej na odcinku przebiegającym wzdłuż placu katedralnego utrzymano na linii pierzei odcinka zamykającego Skwer Miast Partnerskich. Utrzymanie linii pierzei umożliwia wytworzenie trójkątnego placu przed wejściem do katedry ,
na skrzyżowaniu ul. Katedralnej i ul. Mariackiej.

Projektowaną rozbudowę Urzędu Miasta zlokalizowano na działce 239 wytwarzając pierzeję Skweru Miast Partnerskich po linii wyznaczonej przez ścianę szczytową istniejącego budynku Urzędu. Wzdłuż elewacji dobudowanej części zaprojektowany został ciąg pieszo – jezdny łączący ulice Ratuszową i Katedralną. Wzdłuż niego przewidziano kilka stanowisk postojowych, przeznaczonych na parkowanie samochodów służbowych i osób niepełnosprawnych. Także z ulic Katedralnej I Ratuszowej zaprojektowane zostały zjazdy do parkingu podziemnego zlokalizowanego na działce 239 i częściowo na działce 240. Kierunek wjazdu na parking następowałby od strony ul. Ratuszowej, ( wejście do starego budynku Urzędu ), natomiast wyjazd na ul. Katedralną. Układ wjazdów pozwalałby na budowę dodatkowego parkingu miejskiego pod skwerem.
Skwer Miast Partnerskich zaprojektowany został w formie mini parku zapewniającego odpoczynek mieszkańcom i dogodną komunikację pieszą
z Urzędem Miasta. Wzdłuż ulic wyznaczających teren skweru przewidziane zostały zielone enklawy otoczone strzyżonymi żywopłotami odtwarzające obrysy zabudowy dawnych kamienic. W zielonych wnętrzach przewidziany został pieszy pasaż i ciąg fontann ze szpalerem masztów flagowych z herbami Miast Partnerskich.

PROJEKTOWANA ROZBUDOWA URZĘDU MIASTA

Budynek stanowiący rozbudowę Urzędu Miejskiego ukształtowano tak , aby wytworzyć pierzeję skweru oraz domknąć południowo – wschodnią pierzeję ulicy Katedralnej.
Wejście główne zlokalizowano od strony Skweru Miast Partnerskich. Przewidziano je na osi wejścia do znajdującej się w podwórzu Urzędu  zabytkowej sali gimnastycznej , którą planuje się wykorzystać (po oczyszczeniu z przybudówek )na cele wystawiennicze, konferencyjne i promocję miasta Kołobrzeg.

W poziomie parteru budynku zaprojektowany został hall , z którego dostępna jest główna klatka schodowa z windą oraz sala obsługi interesantów oraz bufet z wejściem z wnętrza budynku i z ciągu pieszego przebiegającego wzdłuż skweru.
Na parterze zostały zlokalizowane także pomieszczenia przeznaczone dla Straży Miejskiej z wejściem od strony ulicy Katedralnej. Także, od tej strony przewidziano ogólnodostępne sanitariaty.
Na antresoli Sali obsługi interesantów przewidziany został zespół pomieszczeń Działu Wspierania Przedsiębiorczości. Pod antresolą , na tyłach boksów obsługi interesantów przewidziane zostało archiwum Urzędu.
Poziom pierwszego piętra przeznaczony został na sale konferencyjne i obsługujące je zaplecze cateringowe oraz biura Władz Miasta. Duże foyer zaprojektowano od strony skweru, dostępne z dwóch stron od klatki interesantów po prawej stronie wejścia oraz od strony klatki schodowej, drugiej, będącej klatką dla ruch służbowego.
Na pozostałych dwóch kondygnacjach zlokalizowane zostały funkcje biurowe.
W podpiwniczeniu obiektu oraz pod podwórzem działki 239 zaprojektowany został parking podziemny o 61 stanowiskach postojowych. Lokalizacja wjazdów do parkingu od strony ulic Katedralnej i Ratuszowej umożliwia w przyszłości realizację parkingu miejskiego pod placem Skweru Miast Partnerskich.
 
Fasadę frontową budynku kształtują oderwane od elewacji „białe żagle”, za którymi przewidziano strukturalne szklenie. Ażurowe przesłony wykonane byłyby z siatkowych membran, w kolorze białym i stanowiłyby element plastyczny całej nowo utworzonej pierzei będąc wyznacznikiem nowego współczesnego fragmentu centrum. Przesłony, zaprojektowano również na tle szczytu budynku istniejącego urzędu, w celu stworzenia całej „fasady skweru „ w sposób współczesny i jednolity. Elewacja boczna , od strony ulicy Katedralnej przewidziana została jako szklana , odbijająca elewacje kamienic i zieleń północno – zachodniej pierzei ulicy Katedralnej.
Najwyższe piętro zaprojektowano jako cofnięte, mając na celu spełnienie zapisów planu, ale przede wszystkim, żeby zwiększyć tektonikę elewacji i wprowadzić więcej przestrzeni w górnej partii budynku.
Wejście zaakcentowane jest rozsunięciem płaszczyzn elewacyjnych, odsłaniając szklaną ścianę osłonową z szerokim wejściem w poziomie parteru.
Należy zwrócić uwagę, że projektowany poziom budynku jest poziomie terenu, stąd niepotrzebne są jakiekolwiek pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Wewnętrzny ruch dopasowano na parterze, 1 piętrze i 2 piętrze do istniejących poziomów wynikających z budynku istniejącego ( rys. schemat połączenia ). Pionowa komunikacja interesantów ( także osób niepełnosprawnych ) odbywa się windą przy klatce 1 po prawej stronie wejścia głównego. Klatka druga, też z windą, przeznaczona jest do obsługi pracowników oraz Straży Miejskiej pomiędzy parterem i garażem na poziomie -1. Wejście od podwórka przewidziano jako służbowe, na parking samochodów służbowych.

Orientacyjne dane liczbowe przedstawiają się następująco:
Powierzchnia całkowita  3390m2
Powierzchnia netto   2685m2
Kubatura    16055m3