1. Idea
Propozycja projektowa dla zespołu wielofunkcyjnego Balic Molo Park w Świnoujściu jest próbą poszukiwania odniesień do idei wiatru i fal, co jest zjawiskiem charakterystycznym dla terenów nadmorskich. Kompleks budynków, którego urbanistyka w znacznej mierze została zdefiniowana przez zapisy miejscowego planu zagospodarowania terenu, otrzymał miejscowo miękkie formy, które są alegorią odkształceń wody morskiej.
2. Koncepcja zagospodarowania terenu.
Projekt w sposób twórczy odnosi się do ustaleń miejscowego planu zagospodarowania terenu. Zaproponowane gabaryty budynków kształtowane są w sposób umożliwiający nawiązanie urbanistyczne do zespołu apartamentowców po zachodniej stronie terenu oraz zachowanie jednorodności co do wysokości pierzei pasażu na przedłużeniu ul. Chrobrego, który to pasaż stanowi trzon kompozycyjny całości założenia.
Ul. Bolesława Chrobrego jako jedna z bardziej liczących się urbanistycznie ulic Świnoujścia otrzymała na projektowanym przedłużeniu formy podkreślające jej znaczenie. Ulica, która biegnie w dużej mierze przez tereny naturalnej zieleni, została zwieńczona organicznymi kształtami prowadzącymi falistym torem na plażę. Najdalszym punktem wysuniętym w morze jest kawiarnia na wodzie, która w zamyśle ideowym, jest pierwszym elementem pobierającym energię fal.
3. Rozwiązania funkcjonalno – przestrzenne. Etapowanie.
Zaproponowany zespół Balic Molo Park przewiduje etapowanie wg założeń do koncepcji, przy czym etap I został podzielony na część hotelową i część SPA, w wyniku czego wyodrębniony został budynek mieszczący funkcje rekreacyjne.
Od strony głównej promenady zorganizowano wejścia do hoteli, północnego budynku apartamentowego, lokali usługowych oraz budynku SPA. Do budynku SPA można również dostać się poprzez kondygnację -1 z budynków hotelowych. Wejścia do południowego budynku apartamentowego zlokalizowano w północnej i południowej elewacji.
4. Obsługa komunikacyjna i zaopatrzenie
Obsług komunikacyjna kompleksu zapewniona jest od ul. Uzdrowiskowej. Do kompleksu hotelowego dojazd poprowadzony jest po stronie wschodniej terenu. W tej części działki zlokalizowano wjazdy do parkingów podziemnych hoteli, zaopatrzenie gastronomii i SPA oraz drogę pożarową z zawrotką w północno – wschodnim narożniku działki. Dojazd do zespołu apartamentów prowadzi przez istniejący wjazd z ul. Uzdrowiskowej. Budynki apartamentów posiadają jeden wspólny parking podziemny z jednym wjazdem.
Przyjęto założenie, że główna promenada jest ciągiem pieszym z możliwością poruszania się samochodów serwisowych.
5. Architektura
Formy architektoniczne kompleksu zostały skomponowane, przy zachowaniu wiodącej idei, w oparciu o ortogonalny układ przestrzenny, zapewniający ekonomikę budowy. Faliste formy uzyskano w wyniku zastosowania krzywizn w planie balkonów i daszków.
Całość utrzymana jest w tonacji jasnego piasku plażowego. Elewacje wykonane są z drobnoziarnistego tynku oraz szkła. Balustrady balkonów, loggi i tarasów to tafle szklane samonośne. Przepierzenia miedzy balkonowe zaprojektowano ze szkła matowego – piaskowanego.
Wnętrza przestrzeni reprezentacyjnych, foyer oraz restauracji powiązane są kompozycyjnie jednorodnym wątkiem ciepłego, jasnego drewna, formowanego w faliste elementy.
6. Energooszczędność
Budynki zespołu BMP zostały zaprojektowane jako zwarte bryły o rzucie prostokątnym z dłuższymi ścianami o ekspozycji wschodniej i zachodniej. Takie rozwiązanie, w połączeniu z przegrodami zewnętrznymi o wysokiej izolacyjności termicznej, sprzyja bilansowi zysków i strat ciepła. Ponadto kompleks będzie w pełni klimatyzowany z odzyskiem ciepła. Istnieje również możliwość wykorzystania instalacji solarnych do podgrzania ciepłej wody użytkowej. W miesiącach letnich, w których sprawność instalacji solarnej jest największa, możliwe będzie wykorzystanie energii słonecznej na potrzeby ciepłej wody użytkowej, zwłaszcza, że w tym okresie zapotrzebowanie na ciepłą wadę jest największe (ilość gości).
W budynku przewidziano zamknięty obieg wody z częściowym
Budynki będą wyposażone w automatykę budynku, dostosowującą warunki komfortu termiczno – wilgotnościowego w zależności od zapotrzebowania oraz w system sterujący oświetleniem.